Social media gebruik per doelgroep

 

... social media bekijken én met welk doel ze socials gebruiken. Deze informatie is van belang om je jouw doelgroep daadwerkelijk te bereiken. Er wordt regelmatig onderzoek gedaan naar de diverse media en het gebruik. "What’s happening online" is één van de jaarlijkse onderzoeken, uitgevoerd door Ruigrok Netpanel.

We zetten hier een aantal conclusies uit dit onderzoek voor je op een rij:

  • Nederlanders maken gemiddeld gebruik van 3 tot 4 sociale netwerken

  • Whats’app is onder alle generaties populair
  • LinkedIn en TikTok stijgen (nog steeds) onder Generatie X (40-60 jaar)
  • Reviews en reacties bekijken én inspiratie opdoen zijn belangrijke reden voor gebruik van social media
  • De groep 26-40 jaar (Millennials) gebruikt social media ook om in contact te komen met bedrijven en om te zien of bedrijven betrouwbaar zijn
  • Vier op de tien mensen die online koopt, heeft ook weleens via social media gekocht. Belangrijkste reden om via social media te kopen:
    • Geïnspireerd, enthousiast en meteen gekocht
    • Goedkoop en eenvoudig

  • Reviews worden gebruikt om een indruk te krijgen van de betrouwbaarheid van de verkoper
  • Veiligheid is een belangrijk aspect dat bepaalt of iemand bereid is om via social media te kopen
  • Influencers hebben invloed op het online koopgedrag
  • Gebruik van de diverse netwerken (onder 18+)

 

Meer weten over de trends in het online gedrag van Nederlanders? Klik hier voor What’s happening online van Ruigruik Netpanel.

Ga terug naar het overzicht

Social media gebruik per doelgroep