Communicatietrends 2022-2023

Trend 1: Gids in een grenzeloos speelveld
Ons handelen gaat soms letterlijk over grenzen heen. Onderlinge afhankelijkheid groeit en nieuwe spelers met eigen belangen betreden het speelveld. Informatie verspreidt zich sneller zonder dat iemand regie heeft. Dit kan een communicatiespecialist zijn, maar in ieder geval een professional die helpt om positie te kiezen en de juiste communicatie met de diverse stakeholders te organiseren. Door de buitenwereld naar binnen halen en feeling te houden met onderstromen, kun je spiegelen, inzicht bieden en je koers bepalen. Breng regelmatig het krachtenveld in kaart en benut de veelheid aan stakeholders.

Trend 2: Moreel kompas als leidraad
We zien een steeds meer verdeelde samenleving. Mensen handelen en denken vanuit veel uiteenlopende belangen en overtuigingen en verschillen worden uitvergroot. Van belang is het zoeken van overeenkomsten in verschillende perspectieven. Het zoeken van overeenkomsten in verschillende perspectieven is nodig voor het herstellen van de verbinding met de omgeving. Zoek naar uiteenlopende en gedeelde sentimenten en kijk naar onderliggende waarden. Richting kiezen aan de hand van je kompas biedt een kader voor het verhaal of start van een dialoog.

Benieuwd naar de uitgebreide informatie over deze trends en naar de andere trends die nu spelen in het communicatievak en de maatschappij beïnvloeden? Lees dan het volledige artikel van Tineke Pauw op Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2022/07/04/communicatietrends-2022-2023/ .

 

Ga terug naar het overzicht

Communicatietrends 2022-2023